torsdag 3 mars 2011

Tips: Gör din egen stämpel

Jag "vattenmärker" alla mina bilder så att de får vara lite mer i fred. Det gäller ju främst bilderna på lillan och då jag märker bilderna på henne så märker jag alla mina bilder.

Man kan enkelt göra sin egen stämpel/pensel i photoshop som man sedan stämplar sina bilder med. Förut gjorde jag ny text varje gång. Det här är ett mycket enklare sätt att märka sin bilder med.

Så här gör man i Photoshop:

1. Öppna en ny tom bild
2. Använd textverktyget och skriv din text
3. Dubbelklicka på lagerbakgrunden (ett nytt fönster öppnas) och dra ner "Opaciteten" till 0
4. Markera runt texten, det som ska bli din stämpel,
med den streckade rektangulära markeringsramen

5. Klicka på "Redigera/Edit" i toppmenyn
6. Välj "Definiera penselförinställning/Define Brush Preset"
7. Skriv in vad du vill att din stämpel ska heta
8. Nu är din stämpel färdig!
9. Klicka på pensel och leta upp din stämpel, den ligger längst ner

Nu kan du stämpla alla dina bilder med samma stämpel och ändra storlek och färg. Jag hittade en guide hos en annan bloggare men den fungerade inte så jag har skrivit en egen.

Sara

6 kommentarer:

  1. Mmm... visst är det enkelt att skapa detta! Det kunde man inte tro innan..

    Torsdagskramar från Västkusten
    :*¨¨*:♥ Trevlig helg! ♥:*¨¨*:

    SvaraRadera
  2. Nej nej, det behöver du inte göra, kul att du fick till det!

    SvaraRadera
  3. Fin stämpel! Hur stor ska den tomma bilden vara?

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack! Det spelar nog ingen roll. Min bild är 4051 pixlar bred och 3508 hög :-) Jag "beskär" den ju sen med den rektangulära markeringsramen.

    SvaraRadera
  5. Har börjat använda gradient map nu de sista, innan konverterade jag och trixade med kurvor o levels. Mkt bättre såhär, går mkt snabbare :p

    Det här med stämpel höll jag oxå på med ett tag...kanske ska ta upp de igen, bra knep...tröttnade lite för jag gjorde ny varje gång, till slut såg alla olika ut för man kom inte ihåg vilken font man använt :p

    Du behöver inte leta upp dina betyg. Skaffa dig en inloggning på studera.nu och där söker man kurserna. Där finns dina betyg lagrade. Du behöver inte skicka dom nånstans.
    Man söker alla högskoleutbildningar sådär tydligen (:
    Jag tänkte söka båda kurserna, du oxå??

    Har en fundering som jag tänkt på...kommer du ifrån lapland och flyttat till Norrland, eller har du bara de i bloggnamnet för att de är fint?? :)

    Hoppas allt är bra! (:

    SvaraRadera

♥ Tack för din kommentar! ♥

Jag svarar på din kommentar i din blogg. Har du ingen blogg så svarar jag i det här inlägget :-)