måndag 24 januari 2011

En bild om dagen - 24 januari 2011

Nikon D7000 + Nikon 50mm f/1.4 *ღ* 50mm, f/2 och ISO 400

Jag fick ett mms i morse på en "liten lagom" fisk som min far hade dragit upp. Den såg inte alls så märkvärdig ut på bilden. Sen ringde min mor och berättade att fisken minsann vägde 7kg. Oj! Då var jag tvungen att packa lillan i barnvagnen och bege mig dit för att föreviga det hela. Det blev min dagens bild :-)

Har lite problem med vitbalansen. Tycker det är svårt att få till det ute när det är snö. Längtar tills jag får mitt photoshop cs4 så jag kan börja fota i raw. Då slipper man trixa med vitbalansen i kameran om jag har förstått det rätt.


Sara

3 kommentarer:

  1. Jag tycker bilden är jättefin, men ett tips jag fick när jag gick min kamerakurs var att det finns ett filter just för att få bra vithet i vinter och snö. Killen som höll kursen sa att det är en billig försäkring att sätta på ett filter på sitt objektiv, det skyddar ju dessutom. Du som bor i norr fotograferar antagligen mycket i snö så det borde vara en grej för dig. Jag köpte ett UV-filter istället.
    Vad roligt det är att se dina fina bilder varje dag!

    SvaraRadera
  2. Kanonbild Sara! Har inget mer att säga om denna :)

    Jag tycker defintivt att du ska våga lägga upp de gravidbilder du tagit på din vän :) Jag är nyfiken!

    SvaraRadera
  3. Det var ingen dålig firre och väldigt fin skärpa på bilden.
    Blir nästan lite orolig att din far ska trilla i vattnet, de ser nästan öppet ut precis brevid honom. Antar att de ligger is där men ingen snö (:

    Att fota i RAW underlättar när man ska bildbehandla tex med vitbalans. Man kan även köpa ett gråkort och ställa in balansen själv på kameran.
    Har köpt ett själv men inte ställd in efter de, tror jag har blivit bekväm med RAW även om de är skönt o göra så lite man kan i ps:/

    Sean Banan har blivit super stor...det började med denna intervjun när han var med i Floorfiller;

    http://www.youtube.com/watch?v=bHCAc4fGdFs

    Sen tycker jag man har sett honom lite överallt :)

    SvaraRadera

♥ Tack för din kommentar! ♥

Jag svarar på din kommentar i din blogg. Har du ingen blogg så svarar jag i det här inlägget :-)