söndag 16 januari 2011

Mitt 2010 i bilder - Del 2

Juli

I juli var jag mest inomhus med lillan, det var för varmt ute för henne. Den översta bilden är från trädgården då jag äntligen tog mig ut en gång ;-) Vi åkte på semester till Sundsvall och bilden på Högakustenbron tog jag på hemvägen då vi stannade för att fika.


Augusti

I augusti åkte vi till Joesjö och plockade kantareller, tyvärr har jag ingen bild på det men sommarblommorna från fjällen syns längst upp. Lillan växte ur sina kläder och vi åkte till lilla staden för att handla nya. Där fick Nelia träffa mina gudbarn för första gången. På bilen håller min guddotter i min lilla tös.


September

I september fotade jag lillans "Tack för uppvaktingen vid min födelse" kort, som ni ser överst, vi fick många komplimanger för det, mest för att hon är så söt ;-) Vi var ute mycket med vagnen och gick, lillan myste i sin söta luvjacka. Jag har nästan ingen naturbild från fina september..



Oktober


Snön kom och vi tränade på att styra barnvagn i en massa snö. Jag fotade lillan i babygymmet och jag älskar ljuset som var just då. Bilden ovan är en av mina favoritbilder på Nelia. Vi åkte till stora staden och jag köpte ett nytt objektiv, Tamron 28-75mm f/2,8. I slutet av oktober fotograferade jag på min mormors 90-års kalas, hade min externa blixt med mig och fick lära mig att alltid ha med extra batterier då de tog slut när jag, lillan, mamma och mormor skulle fotas för fyra generationer. Typiskt men man lär av sina misstag och maken lyckades få några bra bilder i alla fall.


November

I början av november startade jag den här fotobloggen, det kändes som att jag ville ha ett ställa där jag kunde lägga ut alla slags bilder. På alla helgons dag tog jag med mig kameran till kyrkogården när vi skulle tända ljus på gravarna. Vi kom dit i precis rätt tid och himlen var så vacker i rött och lila. På den andra bilden lämnade jag lillan och karln hemma och tog bilen till mitt favoritställe för att fota. Det var kallt men blev några bilder. På farsdag tog jag med mig lillan och maken upp till toppen av berget och fotade dem då solen gick ner. Nedersta bilden är från kyrkorgården en eftermiddag då jag ville fota dimman. I slutet av november fick jag min fina Nikon D7000 av maken. Världens bästa present!


December

I december fotade jag mest lillan till hennes julkalender som jag gjorde i power point och mailade ut till släkt och vänner. Det var ett rätt påfrestande göra och det blev inte många naturbilder. På översta bilden firar vi Nelias 6-månaders dag och bilden i mitten är från julafton. Lillan ser riktigt glad ut över sina klappar ;-) Längst ner är en bild från dagen innan nyårsafton. Under december nötte jag bruksanvisningen till min D7000 på ett sätt som jag aldrig nött en bruksanvisning förut.


Sammanfattning av 2010: Inser att jag fotat alldeles för lite naturbilder men med tanke på att jag blev mamma för första gången så är det ju inte så konstigt. Under 2011 vill jag fota mera porträtt av människor som inte är maken eller lillan. Jag vill lära mig photoshop, mina kunskaper är få om nästan inga alls. Att börja fota i Raw verkar också som en bra ide :-) Utrustningsmässigt vill jag köpa mig en reflexskärm, en till extern hårddisk, närbildslinser och kanske ett studioblixt paket.
X

Sara

1 kommentar:

  1. Vilket fantastiskt 2010 och urfina bilder. Varje gång jag tittar på dina bilder kommer jag att tänka på att det nog var för längesen jag hade framme kameran här hemma. Imorgon får den nog komma fram igen :) Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

♥ Tack för din kommentar! ♥

Jag svarar på din kommentar i din blogg. Har du ingen blogg så svarar jag i det här inlägget :-)